четверг, 9 апреля 2020 г.

6 клас. Роберт Шеклі. "Запах думки"

Роберт Шеклі. "Запах думки"


Ро́берт Ше́клі (англ. Robert Sheckley; 16 липня 1928, Нью-ЙоркСША — 9 грудня 2005, ПоукіпсіСША) — американський письменник й класик світової фантастики, загальновизнаний майстер гумористичної і сатиричної фантастики.

Читати твір повністю https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=22

Прослухати твір російською мовою: https://akniga.org/shekli-robert-zapah-mysli

Читати інші твори Шеклі >> https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=166


Головна думка оповідання "Запах думки":

  • утвердження сили людської думки, здатної знайти вихід із будь-якої ситуації;
  • уславлення сили духу, творчої уяви, кмітливості людини, що здатна здолати всі перешкоди на своєму шляху;
  • ніколи не можна втрачати самовладання, слід боротися за своє життя та здоров'я;
  • людські можливості багато в чому безмежні і формуються переважно на рівні думки, самосвідомості.

Духовне і фізичне випробування Лероя Квілі

- Яким чином герою вдалося врятуватися від пантери? Виразно прочитайте цей епізод. У чому комізм ситуації? Чому автор зберігає гумор, зображуючи героя в такій небезпечній ситуації?
(Герой уявив себе самкою-пантерою, пантера-самець навіть потерся об нього та замуркотів. Для автора важливо показати, що герой, незважаючи на смертельну небезпеку, може оцінити певний комізм ситуації, до якої потрапив. Лерой Кліві зображується не тільки кмітливою, а й дотепною людиною.)

- Чому зранку Кліві здивувався тому, що живий? Як він оцінює свої шанси на виживання? Чи здається герой? Чому?
(Герой розуміє, що вижити в умовах, коли хижаки відчувають запах твоїх думок, дуже важко, проте він не збирається падати духом: Кліві знаходить їжу, знаходить металевий прут для захисту. Герой концентрує в собі найкращі риси Людини: віру в перемогу, надію на завтрашній день, рішучість боротися до останнього за власне життя: «Вранці він здивувався, що все ще живий. Поки що усе гаразд. Можливо, й цей день скінчиться благополучно. У бадьорому настрої Кліві попрямував до свого корабля... Кліві знайшов металевий прут, зважив його у руці і заткнув за пояс, трохи нижче поштової сумки. Не надто надійна зброя, але додає впевненості».)
- Чому при зустрічі з чотирма вовками хитрість із прикиданням самкою не спрацювала? Як реагують тварини? Чому автор ставить героя перед новими труднощами?
(Тварини дивним чином відчувають чужинця, розрізняють запах його думок, і тому герою потрібно знаходити нові шляхи для порятунку.)



- Як тіло «зрадило» героя? Чому автор акцентує на цьому увагу читача?
(Коли Лерой уявив себе змією, він злякав вовків, проте тіло «не послухалося» мозку, Кліві почав тікати й ледве не став жертвою хижаків. Автор підкреслює, що врятувати героя може не сильне спритне тіло, не наявність палиці, а саме сила розуму).

- Чому герой уявив себе птахом? Що допомогло йому для створення «реального» образу? Поміркуйте, як у даному епізоді розкривається авторська думка щодо сили людського розуму та здатності нестандартно мислити?
(Герой створив в уяві образ птаха, саме досвід космонавта допоміг йому «побачити» планету з висоти пташиного польоту. Сила людського розуму залежить багато в чому від того, що людина робить у цьому житті, від її життєвого досвіду, від професійних навичок, від вміння правильно їх застосовувати.)

- Чому всі хижаки зібралися біля Кліві? Чи є у нього шанс врятуватися лише за допомогою фізичної сили? Чому автор підготував для свого героя останнє, таке важке випробування?
(Всі хижаки відчули запах думок людини, розумові хитрощі, які герой використовував раніше, більше не спрацюють, адже можна лише раз посилати хижакам цієї планети певний ментальний образ. Герой має відстояти право називатися Людиною, царем та хазяїном природи. Варто згадати з учнями твір про Мауглі, епізод із Червоною квіткою. Як Мауглі довів мешканцям джунглів, що він — Людина й сила на його боці, так і Лерой Кліві продемонстрував силу людського розуму та перевагу над тваринним світом: «Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»)


- Чи випадково допомога надійшла тоді, коли Кліві переміг хижаків планети З-М-22?
(Для автора важливо було показати, як Людина, залишившись сам на сам із дикою природою, виходить переможцем без сторонньої допомоги.)

- Поміркуйте, як сталося так, що люди з рятувального корабля побачили велику пожежу, адже вона існувала лише в голові героя? У чому метафоричність цього епізоду?
(Автор використовує метафору, щоб довести до читача думку, що сила людського розуму та сила духу безмежні.)

- Чому поштмейстер нагадав герою пантеру своїм розгубленим виразом? Чому він не зрозумів того, що сталося з Кліві?
(На думку автора, тільки знаходячись на межі життя і смерті, Людина розкриває весь свій потенціал.)

В кого перетворювався Кліві за допомогою сили думки?
Тварини
Уявні перетворення Кліві
Результат
Пантера

пантера-самиця
пантера-відступила
Вовки

змія
вовки відскочили
Пантера і Вовки
кущ
хижаки втратили інтерес
Стерв’ятники
труп
у стерв’ятників з’явився апетит
Пантера і вовки
смолоскип
пантера й вовки втекли
Всі тварини
пожежа, бурхливе полум’я
повна перемога над тваринним світом

Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»


Коли здається жити неспромога,
Коли здається, більше сил нема,
Повір у себе, і твоя тривога
Розвіється, як марево, сама…
Повір у себе, ти багато можеш,
Не опускай безсилої руки.
Ти сам собі найкраще допоможеш –
Лиш тільки спробуй сам себе знайти.
Коли здається, що земля і небо
Супроти тебе стали на диби,
Повір у себе, знай, що жити треба,
Бо ви своєї долі – не раби!
Гуманістичний зміст оповідання "Запах думки"
Роздуми автора про майбутнє людства


Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє.  Світ дуже швидко змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра, до чого їй бути готовою, як протистояти невідомому. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчув герой Роберта Шеклі, потрапивши в надзвичайну ситуацію.Але він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою, що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.


Зрозумівши, що думка на цій планеті матеріалізується, Лерой Кліві  робить спробу керувати своїми думками. Виявляється, це дуже   важка річ.«Кліві зрозумів, що намагатися не думати про щось – це все одно, що зупиняти лавину голими руками. Людський мозок неможливо свідомо й прямо загальмувати. Для цього потрібні час і практика.»А ще людина майбутнього повинна мати такі риси:
силу волі, дисциплінованість— свідоме прагнення до якої-небудь мети, влада над собою та керуванні своїми діями і вчинками(Завдяки дисциплінованості та надзвичайним зусиллям волі Кліві зберігає пошту, досягає мети освоєння телепатії , навчається  керувати думками);
мужність — вияв хоробрості, стійкості, рішучості(герой проявляє усі ці якості в різних ситуаціях);
сміливість — здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети (Кліві ризикує життям, експериментуючи  зі своїми думками, вчинками;
відвага — смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки (герой не розгублюється і починає рішуче діяти);
кмітливість — здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість (про це яскраво свідчать спостереження Кліві за дивними тваринами);
обережність, — якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності (весь час намагається контролювати потік своїх думок, щоб уникнути небезпеки);
віра – сподівання у зміни на краще (Лерой Кліві вірить, що йому вдасться пізнати закон виживання, що на допомогу прилетить зореліт);
бажання вижити та жити (Він щомиті бореться за життя, ).
Роберт Шеклі показує нам, якою повинна бути людина майбутнього, щоб могла вижити у боротьбі із невідомим. Головний герой стоїть перед вибором – або навчитися і розвинути за декілька годин телепатію в собі, щоб успішно протистояти хижакам, або бути їх здобиччю. І землянин зміг. Зміг настільки, що став телепатом, який обманув не тільки інопланетних тварин, але і землян, що прибули йому на допомогу.


Порівняння героїв – Тома («Усмішка») і Лероя Кліві («Запах думки»)

Том
(Р.Бредбері «Усмішка»)
Спільні ознаки
Кліві
(Р.Шеклі «Запах думки»)
дитина
ü Події майбутнього. Жертвами технічної катастрофи.
ü Не скоряються обставинам і перемагають їх.
ü Критичне ставлення до дійсності.
ü Самовдосконалення.
ü Уміння бачити не очима, а душею.
ü Уява, фантазія, розум.
дорослий
Потрапив у незвичайну пригоду добровільно
Потрапив у незвичайну пригоду через аварію.
Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові.
Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок
Рятує залишки культури
Рятує власне життя
Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян)
Конфлікт: Кліві та позаземна фауна
«майбутнє людства»
пересічна людина

Комментариев нет:

Отправить комментарий

7 клас. Мандрівний замок Хаула. Діана Уїнн Джонс.

Мандрівний замок Хаула. Діана Уїнн Джонс. Джонс народилася  16 серпня   1934 року  в  Лондоні , в сім'ї Марджорі та Річарда Джон...